Cerca Avançada

Fons Joan Baptista Lambert i Caminal (Barcelona 1884- 1945) Print to pdf

  • Àrea d’Identificació:

    • Codi fons: CAT CEDOC 3.7

    • Data(es): (1884-1945)

    • Volum i suport: 23 capses, 472 partitures.

  • Àrea de context
    • Nom del/s productor/s: Joan Baptista Lambert i Caminal

    • Història del/s productor/s: Joan Baptista Lambert nascut a Barcelona el 1884 va ser compositor, director, organista i pedagog. Es va formar com escolà a la catedral de Barcelona i als 12 anys va començar els estudis d’orgue, composició amb Enric Morera i Felip Pedrell, i també va estudiar piano amb Joan Bastista Pellicer i Joaquim Malats. De jove es va distingir amb obres de tema religiós i per al teatre. Va composar una gran quantitat d’obres religioses, totes elles dins l’anomenat moviment cecilianista. Va ser director de la banda dels Mossos d’Esquadra de la Generalitat de Catalunya (1928-1931), de l’Acadèmia de Música i de la Banda de Música de la Casa de la Caritat on va fundar un Orfeó i va publicar una “teoria de la Música” el 1919. També destaquem la seva vinculació al món teatral, col·laborant amb espectacles. El 1905 el trobem al Teatre Principal col·laborant amb el pintor Lluís Graner; al Teatre Tivoli l’any 1922 es va encarregar de la direcció musical de dues obres l’òpera Joan Serrallonga d’Enric Morera; i el 1924 el trobem com autor musical de la sarsuela castellana en dos actes “Por una mujer” amb text d’Antonio Paso i Ricardo Gonzalez del Toro. A partir del 1929 va ser escollit com organista del Palau Nacional de Barcelona amb motiu de l’Exposició Universal i al mateix temps dirigia corals i actuava com a mestre de capella i organista a l’església de Nostra Senyora de Betlem i al col·legi dels pares escolapis de Sant Antoni. Durant els anys trenta va oferí nombrosos concerts d’orgue. Pel que fa la docència va dirigir l’Escola Municipal de Música de Granollers i la seva orquestra, i a partir del 1940 es va fer càrrec de la direcció de l’Escola Municipal de Música de Barcelona. Dins aquesta faceta pedagògica destaquem al seva col·laboració amb Frederic Alfono i Joaquin Zamacois en la confecció del “Metodo Graduado de Solfeo Laz”. Com a professor va ser mestre de músics importants com el tenor Ricard Mayral, mossèn Josep Aulet Fiol i Josep M. Ruera.

    • Història arxivística: El fons d’arxiu va passar directament de la família del compositor a la Biblioteca de l’Orfeó Català, on es va realitzar un inventari de la documentació.

    • Dades sobre l’ ingrés: Donatiu de la viuda de Joan Baptista Lambert i Agulló, fill del músic. (6 de febrer de 1995).

  • Àrea de contingut i estructura
    • Abast i contingut: El fons consta de 472 partitures, 370 d’elles són manuscrites i la resta es troben impreses. D’aquest total ens trobem 368 obres del propi compositor que dóna nom el fons, la majoria d’elles autògrafes. Del repertori musical que es troba entre el seu fons en destaca sobretot la música religiosa com misses, goigs, himnes, càntics, requiem, Te deums, rosaris, etc., però també hi podem trobar cançons populars, òperes, sardanes, música per a piano, arranjaments d’obres musicals, etc. Com a partitures destacades del compositor trobem “Por una mujer”, sarsuela castellana. D’aquesta obra es conserva la partitura original manuscrita, esborranys de l’obra i alguns exemplars impresos. També trobem exemplars del “Metodo Graduado de Solfeo Laz”, el qual s’acompanya de notes manuscrites del compositor. A part de les obres que contenen registres, trobem un nombre considerable de partitures manuscrites que corresponen a esborranys de les seves obres. S’ajunta amb aquest important fons musical una petita col·lecció de 65 números solts de revistes de finals dels s. XIX i principis del XX. La majoria d’elles són franceses, però també n’hi ha d’italianes, castellanes i catalanes.

    • Sistema d'organització: El fons es troba organitzat amb 23 capses d’arxiu, les quals queden organitzades de la següent manera: 19 caixes de partitures amb número de registre, aportant una ordenació numèrica; 2 caixes amb partitures manuscrites corresponents a esborranys, i finalment dos caixes que conformen la petita col·lecció de revistes. A partir del 2012 s’ha realitzat un segon tractament del fons d’arxiu, per la qual cosa s’han catalogat les obres de Lambert dins el catàleg local http://catalegboc.palaumusica.org/ i el CCUC i les obres manuscrites s’han catalogat seguint els paràmetres de la NODAC. S’espera penjar l’inventari de la part manuscrita dins el catàleg local.

  • Àrea de condicions d'accés i ús
    • Condicions d'accés: Lliure accés.

    • Condicions de reproducció: Es podran reproduir totes les obres que siguin de domini públic o estiguin exhaurides. Per la reproducció de les obres que no pertanyen al domini públic, només serà possible per ús privat del sol·licitant i exclusivament per fins d'investigació, respectant la legislació vigent de la Llei de Propietat intel·lectual.

    • Llengües i escriptures dels documents: Català, catellà i llatí.

    • Instruments de descripció (RE): Inventari realitzat per el personal del Centre de Documentació amb els camps: número de capsa, número de registre, títol, lloc i any d’edició si hi consta.

  • Àrea de documentació relacionada
    • Documentació relacionada (RE):

    • Bibliografia (OP):

  • Àrea de notes
    • Notes (OP):

  • Àrea de control de la descripció:
    • Autoria i data/es (OB): Descripció realitzada per Laura Espert a 19/11/2012.

    • Fonts (OB): GIRALT i RADIGALES, Jesús; "Gran Encicliopèdia de la Música". Barcelona: Enciclopedia Catalana, 2003, vol 4. CASARES RODICIO, Emilio coord. "Diccionario de la música española e hispanoamericana". Madrid: Sociedad General de Autores y Editores, 1999-2002, vol. 6.

    • Regles o convencions (OP): NODAC. Norma de Descripció arxivística de Catalunya.