Cerca Avançada

Fons Amadeu Cuscó (Esparreguera 1876- Barcelona 1942) Print to pdf

  • Àrea d’Identificació:

    • Codi fons: CAT CEDOC 3.15

    • Data(es): (1876-1972)

    • Volum i suport: 2 capses

  • Àrea de context
    • Nom del/s productor/s: Amadeu Cuscó i Panadès

    • Història del/s productor/s: Amadeu Cuscó (Esparreguera 1876- Barcelona 1942) es formà musicalment a Montserrat i després, ja a Barcelona, estudià piano amb el mestre Joan B. Pellicer i harmonia, contrapunt i composició amb els mestres Amadeu Vives i Enric Morera. Exercí de Mestre de Capella a la població de Sitges i d’organista a la parròquia de Sant Francesc i de la Mare de Déu dels Àngels de Barcelona. Paral·lelament a la seva activitat com a concertista es dedicà a la composició. Autor de nombroses obres de música de cambra (set quartets i un sextet), obres simfòniques i música religiosa, aconseguí el premi Concepció Rabell que atorgava la Fundació Patxot l’any 1929 pel seu "Quartet de corda en re menor", i el premi de composició Felip Pedrell l’any 1933. També li foren atorgats els premis: Concurso Nacional de Bellas Artes de Madrid (1926 i 1928), Ateneo Sevillano (1931), Radio Asociación (1932) i Premi Sevilla per la "Suite per a orquestra" (1934). Les seves composicions més rellevants són el "Poema psíquico" (1928), la "Suite per a Orquestra" (1929) i els tres "Preludis Simfònics" (1930), dos dels quals foren estrenats per l’Orquestra Pau Casals. També és autor de dues misses.

    • Història arxivística: Es desconeix la història arxivística del fons abans del seu ingrés a l’Arxiu del Centre de Documentació de l’Orfeó Català.

    • Dades sobre l’ ingrés: Es desconeix el moment, la procedència i les circumstàncies d’ingrés del fons a l’Arxiu del Centre de Documentació de l’Orfeó Català.

  • Àrea de contingut i estructura
    • Abast i contingut: El fons consta de 29 partitures de les quals totes, excepte una, són manuscrites. D’aquest total en trobem 15 que porten el nom del compositor, la majoria d’elles autògrafes. El repertori musical present en aquest fons està constituït per obres instrumentals i quartets o reduccions per a 4 instruments, música religiosa (2 misses, 2 salve, 2 himnes), cançons per a veus i piano, i cançons per a cor. Així com alguns fulls d’exercicis d’harmonia i contrapunt. La majoria d’obres no porten cap data, amb la qual cosa, o bé s’ha posat un període aproximat ampli, o bé s’han extret les dates dels premis atorgats i totes elles es presenten entre claudàtors. Les dates que apareixen sense claudàtors són les proporcionades pel Sr. Avili Fort. Com a partitures destacades del compositor destaquem la "Simfonia per a orquestra"; una reducció dels què podrien ser els seus "Preludis Simfònics"; el "Poema psíquico", que fou premiat en el Concurso Nacional de Bellas Artes de Madrid l’any 1928 i el "Quartet en re menor" que va guanyar, l'any 1929, el premi de composició Concepció Rabell que atorgava la Fundació Patxot. Finalment destacar que sorprèn la similitud de la música entre els tres darrers moviments de les obres "Cuarteto para piano, violín, viola y violoncello" i "Sextet per a 2 violins, 2 violes i 2 violoncels", sobretot el violí i la viola que són pràcticament idèntics.

    • Sistema d'organització: El fons Amadeu Cuscó el constituïa 1 capsa de gran format amb totes les obres, de les quals ja s’havia fet un inventari. El fons ha quedat organitzat en 2 capses d’arxiu seguint una ordenació numèrica a partir de l’inventari previ, donant com a resultat un inventari amb registres numèrics.

  • Àrea de condicions d'accés i ús
    • Condicions d'accés: Lliure accés

    • Condicions de reproducció: Es podran reproduir totes les obres que siguin de domini públic o estiguin exhaurides. Per la reproducció de les obres que no pertanyen al domini públic, només serà possible per ús privat del sol·licitant i exclusivament per fins d’investigació, respectant la legislació vigent de la Llei de la Propietat intel·lectual.

    • Llengües i escriptures dels documents: El text de les cançons és en català i el de la música religiosa

    • Instruments de descripció (RE): Inventari previ

  • Àrea de documentació relacionada
    • Documentació relacionada (RE): Es conserven obres d’Amadeu Cuscó a l’Arxiu Comarcal del Garraf.

    • Bibliografia (OP):

  • Àrea de notes
    • Notes (OP):

  • Àrea de control de la descripció:
    • Autoria i data/es (OB): Descripció realitzada per Maria Ferré a 18 de febrer de 2013.

    • Fonts (OB): "Diccionario de la Música Española e hispanoamericana". Vol. 4, [Madrid] : Sociedad General de Autores y Editores, cop. 1999. ISBN 84-8048-307-5 “El mestre Amadeu Cuscó i Penedés ha guanyat el premi Felip Pedrell de composició” La Publicitat (3 gener 1934), núm 18 534, any 33. GRASSOT I RADRESA, Marta. “Una aproximació a la descripció dels fons musicals a través de la NODAC. Una proposta de descripció a partir de l'experiència en el tractament dels fons musicals del Museu de la Mediterrània de Torroella de Montgrí” Lligall. Revista Catalana d'Arxivística (2008), núm. 28, p. 61-93. "Gran enciclopèdia de la música". Vol. 2, Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 2000. ISBN 84-412-0234-6 SOLER FORMENT, Salvador. “El maestro Amadeo Cuscó, vida y muerte de un gran músico español” Ritmo (1934), Vol. 13, nº 153, p. 61-93 ISSN 0035-5658

    • Regles o convencions (OP): Norma de Descripció Arxivística de Catalunya (NODAC). Barcelona : Generalitat de Catalunya: Departament de Cultura: Subdirecció General d’Arxius i Associació d’Arxivers de Catalunya, 2006.