CdocCMS

Fons Antoni Ros Marbà (1937) Print to pdf

  • Àrea d’Identificació:

    • Codi fons: CAT CEDOC 3.28

    • Data(es): (1921-2018)

    • Volum i suport: 21 unitats d’instal·lació

  • Àrea de context
    • Nom del/s productor/s: Antoni Ros Marbà (1937)

    • Història del/s productor/s: Antoni Ros Marbà va néixer a l’Hospitalet de Llobregat l’any 1937. Encara era un nen quan va començar la formació musical al Conservatori Superior de Música de Barcelona estudiant piano amb el mestre Joan Dotras, música de cambra amb Joan Massià i composició amb Joaquim Zamacois. Es formà com a director d’orquestra amb Eduard Toldrà, Sergiu Celibidache i Jean Martinon. Va començar les seves primeres actuacions amb l’Esbart Verdaguer, a les Joventuts Musicals de Barcelona i amb l’Orquestra de Cambra de Vic. Del 1967 al 1978 i entre els anys 1981 i 1986 va ser director de l’Orquestra Ciutat de Barcelona, en què dirigí grans artistes, com Alícia de Larrocha, Victòria dels Àngels i Alexis Weisenberg. Al llarg de la seva vida professional ha assumit la direcció titular de diverses orquestres, entre les quals l’Orchestre Mondial de Jeneusses Musicales, Netherlands Chamber Orchestra, Orquesta Sinfónica de Radiotelevisión Española o Real Filharmonía de Galícia. Ha participat en festivals importants, entre els quals el 45è Festival de Músiques d’Estrasburg, Festival de Valònia, Music Festival de Finlàndia i Osaka International, en què dirigí l’Osaka Philharmonic Orchestra. El seu repertori comprèn des de música simfònica, de cambra, òpera i també música per a cobla, i destaquen entre les seves preferències les composicions d’autors catalans, especialment Eduard Toldrà amb El giravolt de maig; també ha dirigit l’estrena de l’òpera Divinas palabras d’Antón García Abril i l’estrena absoluta de The duenna de Robert Gerhard. Com a docent ha impartit cursos de direcció d’orquestra i ha estat jurat de diversos concursos, com ara el Concurso Internacional de Piano de Santander i el Concurs Internacional Paper de Música de Capellades. La seva obra compositiva és molt eclèctica, amb títols com per exemple Tirant lo Blanch, El concert desconcertant, Himne del Centenari del FC Barcelona, una nova versió d’Els Segadors, la Història de Catalunya amb cançons, Tres homenatges (per a orquestra), obra dedicada a Toldrà, Mompou i Montsalvatge, i música per a cobla, amb els títols Alimara, De Calonge a Palamós pel camí vell, Porta Ferrada, Homenatge olímpic i Quatre vegades vint; i fins i tot l’òpera Walter Benjamin. Al llarg de la seva dilatada carrera ha rebut premis i homenatges: Premi Ondas de Música 1992, categoria de millor director espanyol, Premi Relacions Públiques Catalunya 1998, La Llave de Barcelona, Batuta d'Honor de Joventuts Musicals de Sabadell, medalla al Mèrit Musical (Premis del Dia de la Sardana de la Federació Sardanista de Catalunya) el 2008 i diploma de pertinença a la família de l'Orfeó Català, amb motiu del Centenari del Palau de la Música (2008).

    • Història arxivística: El fons documental va ingressar al CEDOC sense cap tractament previ, sense ordre ni classificació ni inventari previ.

    • Dades sobre l’ ingrés: El fons va ingressar en forma de donació per part d’Antoni Ros Marbà el mes de març de 2018

  • Àrea de contingut i estructura
    • Abast i contingut: El fons aplega documentació de l’activitat d’Antoni Ros Marbà al llarg de la seva vida professional. Hi destaca documentació diversa, com els contractes d’actuació en diferents teatres d’Espanya i internacionals; la correspondència amb diversos corresponsals, especialment amb els seus representants, com Pere Porta, Musicaglotz S.A.R.L. i Conciertos Daniel. També la documentació textual i fotogràfica relacionada amb la seva activitat com a director de diverses orquestres: Orquestra Ciutat de Barcelona, Nederlands Kamerorkest, Orchestre Mondial de Jeunesses Musicales, Orquesta Nacional de España, Real Filharmonía de Galícia o l’Orquesta de Cámara Freixenet de l’Escuela Superior de Música Reina Sofía. La documentació textual conté informació sobre les seves actuacions amb orquestres nacionals i internacionals, la participació en festivals i concursos i les gires nacionals i internacionals, documentació que es complementa amb els programes de concerts. Hi destaquen també els reculls de premsa que informen de les estrenes d’obres de diferents compositors i pròpies, i les crítiques dels concerts, a més d’entrevistes a Antoni Ros Marbà. Sobre les partitures, hi predomina la música manuscrita del mateix Ros Marbà, i també un volum important de música impresa, tant del director com d’altres compositors. Cal destacar-hi igualment el fons fotogràfic, mostra d’aquesta activitat professional i de les seves relacions amb músics, artistes i personalitats i entitats del món de la cultura, des de la seva joventut fins a l’actualitat. És fonamental dir que el fons conté enregistraments sonors de concerts d’Antoni Ros Marbà, així com també biblioteca musical que ha anat recollint al llarg de la seva vida. Els llibres es troben catalogats al catàleg de biblioteca del CEDOC.

    • Sistema d'organització: 1. Activitat professional concertística 1.1. Contractes d’actuació i facturació. 1.2. Correspondència professional. 1.3. Premsa. Crítiques de concerts. 1.4. Programes i cartells de concerts propis. 1.5. Fotografia. 2. Activat compositiva pròpia 2.1. Partitures manuscrites finalitzades. 2.2. Esborranys d’obra. 3. Edicions musicals 3.1. Partitures. 3.2. Biblioteca musical. 3.3. Facsímils. 3.4. Enregistraments com a director. 4. Activitat personal 4.1. Correspondència personal. 4.2. Fotografia d’àmbit personal. 4.3. Programes de concert. 4.4. Premsa musical.

  • Àrea de condicions d'accés i ús
    • Condicions d'accés: Lliure accés

    • Condicions de reproducció: S’aplica la normativa general del Centre de Documentació.

    • Llengües i escriptures dels documents: Català, castellà, francès, anglès, alemany

    • Instruments de descripció (RE): Inventari realitzat per personal del CEDOC amb tots els camps previstos a la normativa d’arxius de Catalunya.

  • Àrea de documentació relacionada
    • Documentació relacionada (RE):

    • Bibliografia (OP):

  • Àrea de notes
    • Notes (OP):

  • Àrea de control de la descripció:
    • Autoria i data/es (OB): Cristina Forns de Rivera. Maig-Novembre 2018 Marta Grassot Radresa. Febrer 2019

    • Fonts (OB): Exposició: “Antoni Ros Marbà: 80 anys vivint la música” (CEDOC) Palau de la Música Catalana, maig-juliol 2018 https://goo.gl/Juyu9N

    • Regles o convencions (OP): NODAC. Norma de Descripció arxivística de Catalunya

 
Recursos