CdocCMS

Fons Gaietà Renom i Garcia (1913 - 1997) Print to pdf

  • Àrea d’Identificació:

    • Codi fons: CAT CEDOC 3.29

    • Nivell de descripció:
      • Unitat documental composta
    • Data(es): (1913-1997)

    • Volum i suport: 19 capses

  • Àrea de context
    • Nom del/s productor/s: Gaietà Renom i Garcia (1913 - 1997)

    • Història del/s productor/s: Gaietà Renom i Garcia nasqué el 3 d'octubre de 1913 a la Ciutat Vella de Barcelona. Ben aviat, però, la família es va traslladar a Gràcia, on Renom estudià al col·legi de La Salle i on va passar tota la infància i joventut. Va començar els seus estudis musicals a l’escolania de Sant Felip Neri on tingué com a mestre a Mossèn Ricard Penina. Als 16 anys, entrà a formar part de la secció infantil de l’Orfeó Català on va continuar els seus estudis de solfeig i tingué com a mestre el músic Joan Salvat. A part dels seus estudis de música, també va estudiar comerç i més tard va començar a treballar d’ admistratiu a l'Escorxador Municipal de Barcelona. Al 1932 esdevé cantaire de l’Orfeó i al 1934 entrà a formar part del Quartet Orpheus com a tenor primer juntament amb els cantaires Josep Monfort com a tenor segon, August Dalet baríton i Vicenç Mariano en la tessitura de baix, i van interpretar un repertori molt extens que abastava la sardana, cançó popular i culta europea, cançó religiosa i jazz. Durant la postguerra, com a membre del Quartet Vocal Orpheus va col·laborar en diverses pel·lícules. També va debutar en l’òpera al Liceu al 1948, amb l’obra “El giravolt de Maig” d’Eduard Toldrà assumint el paper de Golferic; i també amb Eduard Todrà va interpretar “El Retablo de Maese Pedro” de Falla. A partir de 1949, com a solista de l’Orfeó Català, destaquen les seves interpretacions en els concerts del Palau de l’“Elies” de Mendelssohn , la “Missa en Si m” de J. Bach , “El Messies” de Handel, “Der Apotheker” de Haydn, el “Retablo de Maese Pedro” de Falla, “Les Estacions” de Haydn el 1954, la “Novena simfonia” de Beethoven, el “Rèquiem” de Mozart, “La Passió Segons Sant Mateu” de J. S. Bach i el “Giravolt de Maig”, dirigit per Eduard Toldrà dins el “Cinquantenari” de l’Orfeó el 1958, entre d’altres. A part de l’Orfeó Català i el Quartet Vocal Orpheus, Renom també va participar en diverses formacions musicals del país com l’Orfeó Gracienc, el Lleidatà, el Laudate de Puigreig, l’Atlàntida de Sans etc., així com també la Capella Clàssica Polifònica, les Corals Sant Jordi, Càntiga, Roura, etc. en les quals hi va col·laborar de forma altruista en concerts benèfics i d’homenatges que sol·licitaven la seva col·laboració. Malgrat que la seva vida professional musical li aportà molts èxits i el féu conegut a tot l'estat, mai deixà el seu lloc de funcionari a l'Ajuntament de Barcelona i sempre compaginà aquestes dues feines. El fet era que en la postguerra -i en temps de precarietat laboral, sobretot en camps com les arts i la cultura- la situació no permetia de portar a casa un sou estable. Sempre cantà en llengua catalana i, per aquesta tasca de difusió de la cultura catalana, fou condecorat per l'Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya. Així, a l’edat de 78 anys va ser guardonat amb la Creu Sant Jordi, i fou nomenat fill predilecte de Barcelona. També va rebre molts altres guardons de moltíssimes entitats Musicals de Catalunya amb les quals va col·laborar. Gaietà Renom va morir a Barcelona el 29 de novembre de 1997 a l’edat de 84 anys.

    • Història arxivística: El fons no ha tingut cap tractament previ. S’ha conservat sempre a la seva residència tal i com es va formar l’arxiu, fins al seu ingrés al Centre de Documentació de l’Orfeó Català.

    • Dades sobre l’ ingrés: Donació el Maig de 2018.

  • Àrea de contingut i estructura
    • Abast i contingut: El fons consta de diverses tipologies documentals des de programes de concert i cartells, fins a un part molt important de partitures manuscrites i impreses, a més d’altra documentació personal, premsa, hemeroteca i una petita part de biblioteca. Pel que fa a programes de concerts i cartells se’n comptabilitzen a l’entorn de set-cents programes de concerts i espectacles entre fulletons, cartells i altres formats, en que el cèlebre tenor va participar, ja en qualitat de solista, com a membre d’una coral o orfeó, o bé com a component del grup Quartet Vocal Orpheus, del que va formar-ne part durant més de 30 anys. També destaquem les prop de mil partitures musicals de les quals la meitat són de cançons populars tant del país com de fora, així com també més de cent partitures de sardanes, i unes tres-centes partitures de música religiosa. També conté alguna documentació personal, com correspondència professional, un carnet de sardanista, i part de la seva hemeroteca personal. Per últim, destaquem articles i reculls de premsa sobre les seves actuacions i entrevistes.

    • Sistema d'organització: 1. Programes de concert i cartells 1.1. Programes de concert on actua Gaietà Renom 1.2. Programes de concert del Quartet Vocal Orpheus 1.3. Altres programes de concert 2. Música manuscrita 3. Repertori del grup Quartet Vocal Orpheus 4. Música impresa

  • Àrea de condicions d'accés i ús
    • Condicions d'accés: Lliure accés

    • Condicions de reproducció: S’hi aplica la normativa general del Centre de Documentació.

    • Llengües i escriptures dels documents: Predomini del català i del castellà, seguits per l’anglès, el fr

    • Instruments de descripció (RE): Inventari previ en format excel realitzat pel CEDOC seguint elements de la NODAC.

  • Àrea de documentació relacionada
    • Documentació relacionada (RE): Fons històric de l’Orfeó Català Programes de concert de l’Orfeó Català

    • Bibliografia (OP): [Consulta: 15,03,2019] (Article: El Palau de la Música homenatja Gaietà Renom, tenor solista i cantaire de l’Orfeó Català) [Consulta: 15,03,2019] (Biografia de Gaietà Renom i Garcia) [Consulta: 15,03,2019] (La Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana homenatja Gaietà Renom, tenor solista i cantaire de l’Orfeó Català)

  • Àrea de notes
    • Notes (OP):

  • Àrea de control de la descripció:
    • Autoria i data/es (OB): Claudia Pujol. Gener a març de 2019

    • Fonts (OB):

    • Regles o convencions (OP): NODAC. Norma de Descripció arxivística de Catalunya. Criteris IfMuc per a l'inventari de fons musicals.

 
Recursos