Cerca Avançada

Fons Josep Rodoreda (Barcelona 1851- Buenos Aires 1922) Print to pdf

  • Àrea d’Identificació:

    • Codi fons: CAT CEDOC 3.8

    • Data(es): (1867-1916)

    • Volum i suport: 20 capses.

  • Àrea de context
    • Nom del/s productor/s: Josep Rodoreda i Santigós

    • Història del/s productor/s: Nascut a Barcelona el 1851, començà els estudis a l’Escolania de Nostra Senyora del Remei a Barcelona, amb el mestre Nicolau Manent, el qual li ensenyà el solfeig, el piano, la harmonia i la composició. Del 1875 fins al 1883 va ser professor de solfeig i piano al conservatori del Liceu. Va ser Mestre director de la Societat Coral Euterpe del 1876 fins al 1886. El 1878 fou nomenat membre numerari de la Reial Acadèmia de Ciències Naturals i Arts de Barcelona. El 1886 fou nomenat director de les acabades de crear Banda Municipal i de l’Escola Municipal de Música de Barcelona. El 1898 marxà a Sant Sebastià per posar-se al front de la banda Municipal d’aquella ciutat. Cap al 1906 es traslladà a Buenos Aires per fer-se càrrec de la direcció artística i de les càtedres i conferències sobre teoria superior, harmonia i composició del Conservatori Thibaud-Piazzini, sense oblidar la composició i la crítica musical, fins a la seva mort, el 1922. Rodoreda va ser un músic dotat d’una sorprenent facilitat per composar i orquestrar, i també tenia una gran qualitat d’organitzador. Va compondre quasi quatre-centes obres de diferents gèneres, moltes d’elles guardonades als diferents certàmens on va participar. La més coneguda és el "Virolai a la Verge de Montserrat", amb lletra de Mn. Jacint Verdaguer (1980).

    • Història arxivística: El fons d’arxiu va passar directament de la família del compositor al Centre de Documentació de l’Orfeó Català. El fons estava organitzat en 10 paquets (ordenats de la lletra A a la lletra J), embolicats amb paper d’embalar. Cada paquet contenia unes vint-i-cinc partitures aproximadament. Cada partitura, estava registrada amb un número, per tant, el fons el completaven 150 partitures. Es desconeix si el fons, en el seu ingrés, anava acompanyat d’un inventari. Anys després es va col·locar el fons en capses d’arxiu i es va realitzar un inventari / llistat de les obres del fons. L’any 2013 es realitza un inventari complet del fons, es revisa la documentació, es col·loquen les partitures amb paper neutre i es dipositen en capses d’arxiu específiques per a la seva conservació. Es dóna un nou topogràfic a les capses d’arxiu però es respecta el número de registre original del fons.

    • Dades sobre l’ ingrés: Donatiu de la vídua de Josep Rodoreda, Maria Pujalt, 3 de març de 1924.

  • Àrea de contingut i estructura
    • Abast i contingut: El fons consta de 150 partitures, 141 d’elles són manuscrites i la resta són impreses. També acompanya el fons 2 llibres d’òpera. El total d’obres que conforma són del propi compositor que dóna nom el fons, la majoria d’elles autògrafes. Del repertori musical que es troba entre el seu fons cal destacar música religiosa com misses, himnes, Te Deum, però també hi podem trobar peces sobre folklore basc, òperes, cançons i diverses composicions per a banda. Com a partitures destacades del compositor trobem: “La Primavera” (1883), per orquestra, l’idil·li dramàtic “La nit al bosc”, amb text d’Apel·les Mestres (1883), cançons i diverses composicions per a banda.

    • Sistema d'organització: El fons es troba organitzat amb 20 capses d’arxiu, les quals queden organitzades conservant el seu número de registre antic seguint una ordenació numèrica. Cada capsa conté entre 18 i 20 partitures i se li ha assignat el topogràfic corresponent seguint el quadre de fons del Centre. Algunes d’aquestes partitures, degut a les seves dimensions, s’han agrupat per format. Per facilitar la cerca s’han fet mòmies. L’any 2013 s’ha realitzat un segon tractament del fons d’arxiu, per la qual cosa s’han catalogat les partitures seguint els paràmetres de la NODAC. Les partitures impreses que completaven el fons s’han catalogat al catàleg local http://catalegboc.palaumusica.org/, lligat també al catàleg del CBUC (CCUC).

  • Àrea de condicions d'accés i ús
    • Condicions d'accés: Lliure accés.

    • Condicions de reproducció: Es podran reproduir totes les obres que siguin de domini públic o estiguin exhaurides. Per la reproducció de les obres que no pertanyen al domini públic, només serà possible per ús privat del sol·licitant i exclusivament per fins d'investigació, respectant la legislació vigent de la Llei de Propietat intel·lectual.

    • Llengües i escriptures dels documents: Català, castellà i basc.

    • Instruments de descripció (RE): Inventari realitzat per el personal del Centre de Documentació de l’Orfeó Català amb els camps: topogràfic, número de registre, títol, lloc i any d’edició si hi consta.

  • Àrea de documentació relacionada
    • Documentació relacionada (RE): Hi ha altres partitures del compositor al fons de partitures de l’Orfeó Català.

    • Bibliografia (OP):

  • Àrea de notes
    • Notes (OP): Existeix l’Associació Amics del Mestre Josep Rodoreda fundada el 2004 per Enric Teixidó i Coromines amb l’objectiu de recuperar l’obra del compositor, difondre-la i donar-la a conèixer. Per més informació: http://www.joseprodoreda.cat/?page_id=2

  • Àrea de control de la descripció:
    • Autoria i data/es (OB): Descripció realitzada per Laura Espert a 19/06/2013.

    • Fonts (OB): -"Gran Enciclopèdia de la Música". Barcelona: Fundació Enciclopèdia Catalana, 2002, vol. 7. -Apunts i fotocopies proporcionades del musicòleg Enric Teixidó. -Correspondència de l’Orfeó Català (cartes de la donació del fons)

    • Regles o convencions (OP): NODAC. Norma de Descripció arxivística de Catalunya.